Dlaczego zimą rośnie ryzyko rozładowania akumulatora samochodowego?

Motoryzacja
Artykuł Sponsorowany
Dlaczego zimą rośnie ryzyko rozładowania akumulatora samochodowego?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Jaka jest najczęstsza przyczyna awarii samochodu w trakcie zimy? Zdecydowanie rozładowany akumulator. Co kierowca może zrobić, jeśli po zimnej nocy silnik w jego samochodzie nie chce się uruchomić, na skutek braku dostatecznej ilości prądu w akumulatorze? Wezwać pomoc drogową, lawetę, zastosować baterię rozruchową albo poprosić innych kierowców o ratunek, jeśli ma przewody rozruchowe. To jednak w żaden sposób nie rozwiązuje problemu.

Dlaczego? Bo głębokie rozładowanie akumulatora oznacza najczęściej jego śmierć techniczną. Jeśli uda się odratować akumulator (urządzenie będzie dalej przyjmować prąd ładowania), to niestety, bateria będzie mieć co najwyżej 30% początkowej pojemności.

Może być jeszcze gorzej. Głębokie rozładowanie akumulatora sprawia, że kierowca nie otworzy auta za pomocą centralnego zamka albo karty kodowej. Dlatego warto wiedzieć, co zrobić, aby uniknąć głębokiego rozładowania akumulatora w samochodzie.

Jak mróz wpływa na akumulator?

Im niższa temperatura, tym większy opór wewnętrzny we wnętrzu akumulatora. To sprawia, że reakcje chemiczne we wnętrzu akumulatora przebiegają znacznie wolniej, a sam podzespół ma coraz mniejszą zdolność do oddawania energii.

Załóżmy, że w samochodzie jest zamontowany sprawny akumulator, naładowany do pełna (po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów).

W temperaturze 0 st. C jego pojemność spadnie o 20%.

W temperaturze -10 st. C jego pojemność spadnie o 30%. I tak dalej.

Rozważamy idealny przypadek, w którym akumulator jest w pełni sprawny (ma taką samą pojemność jak nowy) i jest naładowany do pełna. A taka sytuacja nie zdarza się często.

Jeśli kierowca nie korzystał z auta przez kilka dni albo jeździ tylko na krótkich trasach – w akumulatorze będzie niewiele prądu. Nawet jeśli jest to nowy akumulator.

Do tego wszystkiego należy wziąć pod uwagę jeszcze dwie kwestie.

  • Akumulator jest rozładowywany przez urządzenia elektryczne, które działają po wyłączeniu silnika. To pamięć sterowników, alarm, centralny zamek i inne. Pobór prądu postojowego jest niewielki, ale jednak stały.
  • Im niższa temperatura, tym większy problem z rozruchem silnika. Dlatego w trakcie mroźnej zimy rozrusznik potrzebuje znacznie więcej prądu, żeby móc uruchomić silnik. Czasami nawet o 50% więcej niż w standardowych warunkach.

Jak chronić akumulator przed głębokim rozładowaniem?

Warto go co pewien czas doładować za pomocą prostownika albo ładowarki mikroprocesorowej, jeśli auto nie jest używane regularnie. Można też wymontować akumulator z auta na czas silnego mrozu. Nie można tego zrobić w samochodach, które mają system zarządzania energią (zazwyczaj są to auta premium i z napędem hybrydowym).

Kiedy warto wymienić akumulator w samochodzie?

Jeśli pojawiają się pierwsze problemy z rozruchem auta albo tzw. magiczne oczko w akumulatorze jest stale czarne – warto pomyśleć o nowym akumulatorze.

Współczesne akumulatory w dobrych warunkach służą przeciętnie 5 lat. Warto wziąć pod uwagę okres eksploatacji akumulatora w samochodzie.

Sklep motoryzacyjny w Tomaszowie Mazowieckim zaprasza – tu kupisz nowy akumulator

Sklep z częściami samochodowymi w Tomaszowie Mazowieckim, prowadzony przez FHU Aspol, znajdujący się przy ul. Głównej 76, to najlepsze miejsce, żeby kupić nowy akumulator samochodowy. Nasi specjaliści pomogą dobrać idealny akumulator do Twojego auta. To bardzo ważne – należy zwrócić uwagę na technologię i pojemność.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Motoryzacja 2022 roku – jak może wyglądać? Co ciekawego nas czeka?
/
Motoryzacja 2022 roku – jak może wyglądać? Co ciekawego nas czeka?
Mimo że aktualnie branża motoryzacyjna nie znajduje się w najlepszej sytuacji, w następnych miesiącach będziemy świadkami wielu naprawdę elektryzujących premier. […]
Polecamy